Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
26.02.2011-05.05.2011 - Tajemnice warsztatu konserwatorskiego. W kręgu obiektu zabytkowego

 

Wernisaż - galeria zdjęć
Wystawa czynna od 26 lutego do 5 maja 2011 r.
W nawiązaniu do tematyki wystawy odbyły się zajęcia plastyczne dla dzieci - fotorelacja 1
fotorelacja 2
Konserwacja i restauracja dzieł sztuki to rzetelne wykonywanie poszczególnych etapów prac zgodnie z zasadami sztuki konserwatorskiej. To również każdorazowe zetknięcie się z nowym zabytkiem, który posiada odmienne wartości i treści. To osobliwe spotkanie konserwatora z rezultatem działania twórczego artysty, który działał w danej epoce i środowisku.
 
Celem wystawy jest pokazanie różnych rozwiązań konserwatorskich, ale także próba spojrzenia na zabytek w drugim wymiarze, tym głębszym i wymagającym od odbiorcy zaangażowania. Tak więc połączono ekspozycję kilku zabytków łącznie z  planszami zdjęciowymi obrazującymi efekty czynności konserwatorskich, jak również artystyczne fotografie kilku rzeźb Chrystusa Ukrzyżowanego. Na wystawie umieszczono obok siebie kilka zabytków bardzo różniących się zarówno pod względem czasu powstania jak i wartości artystycznych i estetycznych. Są zabytki posiadające śladowo zachowaną warstwę oryginalną ( Anioł, św. Barbara). Są również takie, przy których można było przeprowadzić pełną konserwację i restaurację, przez co zwiększyły się znacznie wartości estetyczne dzieła ( Pieta, Madonna Immaculata – na kuli ziemskiej z mapą Hiszpanii, obraz epitafijny rodziny Vriemera). Tutaj warto nadmienić, że wszyscy możemy mieć wpływ, w mniejszym lub większym stopniu na stan zachowania tego wspólnego dobra jakim jest zabytek. Poza muzeum najczęściej mamy z nimi bezpośredni kontakt w kościołach czy też kapliczkach.
 
Często z dobrymi intencjami pokrywamy rzeźby i obrazy nowymi warstwami dla ich upiększenia,  fałszując w ten sposób oryginalny wygląd i czasami w sposób pośredni przyczyniając się do zniszczenia substancji zabytkowej. Jak bardzo się zmienia wygląd np. rzeźby po pomalowaniu jej nowymi warstwami widać na przykładzie konserwacji rzeźby Pieta. Z zestawienia zdjęć przed konserwacją i po zakończeniu prac widać jak wiele wartości artystycznych i historycznych udało się odzyskać. 
 
Na wystawie mamy również dwa przykłady rozwiązań konserwatorskich, w których nie przeprowadzono jakichkolwiek działań z zakresu konserwacji estetycznej – typu rekonstrukcje, retusze ( Madonna Immaculata, Chrystus z naturalnymi włosami). Wprowadzanie do tych zabytków „poprawek” estetycznych zakłóciłoby końcowy efekt jaki mamy obecnie przed sobą. Jest to nienaruszony żadną wtórną interwencją wynik działania twórcy z XV i XVIII wieku, z licznymi śladami naturalnych zniszczeń integralnie związanych z „podróżą” danego zabytku w czasie na przestrzeni kilku wieków.
 
Spojrzeć na zabytek w innym wymiarze… - fotografie kilku rzeźb Chrystusa Ukrzyżowanego z wyeksponowanym detalem bryły rzeźbiarskiej  pomagają dostrzec w  dziele sztuki o wiele głębiej ukryte wartości, niedostrzegalne przy pierwszym oglądzie rzeźby.
 
Autorzy wystawy:
 
Prace konserwatorsko-restauratorskie: Muzealna Pracownia Konserwacji pod kierownictwem Jolanty Dudały
 
Fotografia : Michał Kaczmarzyk

FotoFotoFoto
FotoFotoFoto
FotoFotoFoto
FotoFotoFoto
FotoFotoFoto

Aktualności

Eksponat miesiąca - Dwie szklanice cylindryczne (XVI/XVII w.)


 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA