Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
"Metamorfozy" Owidiusza: mitologia starożytna w grafice europejskiej XVII w. ze zbiorów Muzeum w Nysie




Wystawa czynna: 05.12 2014- 19.01.2015
Małgorzata Pierścieniak - kuratorka wystawy




Wystawie towarzyszy płyta CD z prezentacją wszystkich grafik wraz z opisami oraz informacjami dotyczącymi ich autorów.


 

Wystawa obejmuje 35 miedziorytów oprawionych w passe-partout, szerokie opisy odnoszące się do wydarzeń przedstawionych na rycinie oraz trzy plansze omawiające poemat Owidiusza oraz przybliżające sylwetki twórców grafik.

Najwybitniejszym i najbardziej znanym dziełem Owidiusza jest pisany heksametrem, pomiędzy 2 a 8 rokiem n.e., poemat epicki - Metamorfozy.
Metamorfozy, czyli Przemiany, są wielką opowieścią-baśnią, rozgrywającą się poza czasem, w której wszystko jest możliwe. Poemat składa się z 246 mitów, opowiadających o przemianach ludzi w zwierzęta leśne, ptaki, owady, drzewa, kwiaty, skały, konstelacje gwiazd, bogów, bożków oraz o przemianach grzybów, kamieni, zwierząt w ludzi. W tym fascynującym, odrealnionym świecie mitów, przemiana, oprócz tego, że jest często karą za występek przeciwko bogom, bywa również traktowana jako akt współczucia dla człowieka.

W zbiorach nyskiego muzeum znajdują się dwie serie odbitek graficznych stanowiących ilustracje do poematu. Pierwsza z tych serii to piętnaście miedziorytów z paryskiego wydania Metamorfoz (1637 rok), do którego rysunki przygotował Francis Cleyn, rytował natomiast Salomon Savery. Na drugą serię składają się ryciny zakupione do Muzeum w 1975 roku z opolskiej „Desy”, rytowane przez Hendrika Goltziusa w 1589 roku.

Ilustracje Cleyna i Saverego to niezwykle rzadki i ciekawy przykład relacjonowania mitologii rzymskiej w sposób symultaniczny. Każda z piętnastu ilustracji odnosi się do jednej księgi poematu Owidiusza. Zadanie, które postawili sobie Ci dwaj artyści było nie lada wyzwaniem. W jaki sposób w jednej ilustracji umieszczonej na początku każdej księgi poematu przedstawić całe bogactwo jej treści? Mity zazębiają się w swojej opowieści, przechodzą płynnie z jednego wydarzenia w drugie, opowieść o historiach bogów, herosów, nimf i ludzi toczy się swoim rytmem. Artyści musieli przełożyć na język obrazu całą treść każdej kolejnej księgi. W jednej ilustracji zawarli oni kompilację kilku mitów. Wybierali motywy najistotniejsze lub najbardziej charakterystyczne dla danej księgi.

Druga seria grafik znajdująca się w zbiorach Muzeum w Nysie, to 20 miedziorytów, których autorstwo zostało ustalone dzięki sygnaturze: „H. Goltzius juuen, A 1589” znajdującej się na odbitce graficznej: „Stworzenie Świata”. W odróżnieniu do dzieł Saverego i Cleyna, Goltzius rytował przedstawienie odnoszące się do jednej konkretnej historii mitologicznej. Wśród dwudziestu ilustracji odnajdziemy więc Owidiuszańskie mity zbrodni Likaona, historię przemiany Kalisto w niedźwiedzicę, Faetona powożącego ognistym rydwanem, Io przemienioną w jałówkę, historię Stworzenia Świata oraz zagłady Ziemi w czasie wielkiego Potopu, jak również odrodzenia człowieka dzięki prawości i wiary w bogów, Deukaliona i Pyrry. Ilustracje Goltziusa stanowią doskonały przykład dzieł utrzymanych w nurcie manieryzmu.



Aktualności

Eksponat miesiąca - Dwie szklanice cylindryczne (XVI/XVII w.)


 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA