Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
15.10.2011-27.11.2011 - "Wspomnienia niewymuszone" - grafika warsztatowa Natalii Tarnawy

 
Wernisaż - galeria zdjęć
W nawiązaniu do tematyki wystawy odbyły się zajęcia plastyczne dla dzieci - fotorelacja.
Wystawa czynna od 15 października do 27 listopada 2011 r.

Nad brzegiem wody mnożą się motywy. Ten sam krajobraz w zależności od kąta widzenia staje się tak różnorodnym obiektem studiów, że wydaje mi się, iż mógłbym zajmować się nim całymi miesiącami bez zmiany miejsca, pochylając się tylko raz bardziej na prawo, raz bardziej na lewo.

William Turner

Natalia Tarnawa, urodzona w Katowicach, dzieciństwo i młodość spędziła w Nysie. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie mieszka, pracuje i tworzy.

Twórczość tej bardzo młodej artystki zasługuje na uwagę przynajmniej z kilku powodów, z których najważniejszym jest dojrzałość artystyczna, dość rzadka na tym etapie artystycznego rozwoju, znakomite wyczucie formy i koloru, a także głęboka refleksja i świadomość istoty poszukiwań. Wystawa Wspomnienia niewymuszone składa się wyłącznie z prac graficznych tej autorki, wykonanych w okresie ostatnich kilku lat, a inspirowanych podróżami, które od lat są głównym sposobem na generowanie nowych przeżyć, emocji, znaczeń, wreszcie wspomnień. Bogaty bagaż doznań za każdym razem po upływie pewnego czasu przeobraża się w algorytm intensywnie przeżywanej rzeczywistości zapamiętanej, ale opowiedzianej językiem kreacji artystycznej. Grafiki Natalii Tarnawy, często tworzące cykle tematyczne, wykonane z połączenia dwóch technik – linorytu i monotypii, zdumiewają kolorami, ich wzajemnymi relacjami i stopniem nasycenia barw. Ta erupcja energii barwnej, skumulowanej w choćby tylko jednej pracy oddziałuje bardzo silnie na widza, ale już zestaw prac tworzy kanonadę kolorów. Rozkładają się one w pewnym ciągu, tworząc bogate sekwencje rozmaitych skojarzeń, poddających się barwnej stymulacji. 

Cykl graficzny Mechico zwraca moją uwagę w sposób szczególny; jest ekspresyjny i dźwięczący kolorami, które przydają frontalnym i hieratycznym wizerunkom bogów i wojowników, rodem z kultury Olmeków, Zapoteków i Majów, godności, wielkości, ale i niebywałej grozy. Stosując szablony graficzne, artystka powiela jedynie kilka motywów, poddając je barwnym transformacjom, dzięki którym uzyskuje nowe jakości kompozycyjne i świetlne, w których daje się ponieść innej skali kontrastów i emocji.  Z kolei podróż do Maroka i wywiezione stamtąd wrażenia przerodziły się w dwa sugestywne zestawy graficzne: Baseny i Góry Atlas, które także tworzą ważną część składową wystawy. Oba cykle stanowią syntetyczny skrót dużo szerszych wątków wizualnych, uruchamiających ciąg myśli i skojarzeń, odkrywanych na nowo za sprawą kompletnego spektrum barw, napełniając jedne kompozycje wewnętrznym ciepłem, inne grozą i dramatem. Artystka często zbliża się do abstrakcji, ale żadna z prac nie jest kompozycją abstrakcyjną, a raczej artystycznym eksperymentem, a także wyprawą w rejony trudnych i nie zawsze jednoznacznych emocji, jakim wciąż ulegamy.

Małgorzata Radziewicz - kurator wystawy

FotoFotoFoto
FotoFotoFoto
FotoFotoFoto

Aktualności

Eksponat miesiąca - Dwie szklanice cylindryczne (XVI/XVII w.)


 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA