Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymywać informacje z naszego serwisu.

 
23.09.2011-17.11.2011 - ŚCIEŻKA ŚWIATŁA - Magda Hasenbeck i Iris Jedamski

 
W nawiązaniu do tematyki wystawy odbyły się zajęcia plastyczne dla dzieci i młodzieży - fotorelacja 1
fotorelacja 2
fotorelacja 3
Wystawa czynna od 23 września do 17 listopada 2011 r.
 
Wystawa prac malarskich Magdaleny Hasenbeck i Iris Jedamski w przestrzeni ekspozycyjnej Muzeum w Nysie ma wyjątkowy charakter i znaczenie. Jest to wystawa, której znaczna część powstała z inspiracji samą przestrzenią, jej światłem, wielkością, atmosferą, ulotnym ciepłem. Po raz pierwszy dla tej przestrzeni zaprojektowana została instalacja, której wielkość, użyte materiały, zestaw kompozycji malarskich, będących jej dopełnieniem, i wreszcie samo światło stanowią komplementarną całość, a jej ekspresja i wieloznaczność rodzi nie kończący się strumień intensywnych emocji. Elementem integralnym instalacji jest zestaw siedmiu wertykalnych kompozycji malarskich, które stanowią  pewnego rodzaju kontinuum w procesie interpretacji zamysłu artystycznego, będąc punktem wyjścia i zarazem konkluzją. Każdy z obrazów nawiązuje do jednego z trzech okien, które niczym tryptyk wraz ze światłem pozwalają przeniknąć  fragmentowi świata zewnętrznego. Tworzą synergię wielu rzeczywistości, połączonych ścieżką światła. Obrazy są wykonane techniką szablonową, która nadaje im charakteru prac graficznych. Użyte farby są mieszanką pigmentów metalicznych i farby drukarskiej.
 
Le parcours de la Lumiere (ścieżka światła), to tytuł instalacji. Prosty, a jednocześnie nośny i prowokujący do snucia kolejnych skojarzeń, bowiem każdy z nas, widzów, odbierze go w sobie tylko właściwy sposób, poszerzając tym samym skalę estetycznego, ale też osobistego doświadczenia.
 
Magdalenę Hasenbeck od dawna fascynują dwa obszary artystycznej wypowiedzi: człowiek, jego kondycja i sposób doświadczania życia oraz okna, które mają dla niej mnogość odniesień i znaczeń. Okno to emblemat. Okno pozwala nam oglądać świat zewnętrzny, oknem wpada światło, przez okna patrzymy, ale też jesteśmy widziani, okna otwarte i okna zamknięte, ich wielkość, forma, układ w świecie sacrum i codzienności profanum. Ta intermedialność okna, której artystka poświęca uwagę sprawia, że gdziekolwiek się pojawia wyposażona w aparat fotograficzny, to właśnie okna najsilniej skupiają jej uwagę. Okna świątyń, domów mieszkalnych, fabryk, blokowisk i obiektów zabytkowych, małe i duże, stare i nowe, w jej wizji plastycznej nabierają nowych, zupełnie niezwykłych znaczeń. Obrazy, które tworzy Magdalena Hasenbeck są w dużej mierze kolażami, w których porwane, z pozoru obce sobie zdarzenia i epizody połączone są w jeden, spójny ciąg kreacji. Okno stanowi miejsce najmocniejszej emanacji światła, a układ rozmaitych okien, jak w układance z klocków, tworzy głęboko duchowy wymiar ludzkiego życia. Nie można oderwać oczu od tych niemal fantastycznych, często nawet onirycznych, a przecież bardzo realnych kompozycji o wysmakowanej kolorystyce i zagęszczonej atmosferze spektakularnej potoczności. Obrazy tej artystki sprawiają wrażenie zabawy formą, chwilami są wyrazem tęsknoty za światem bez grawitacji, zawsze jednak odnajdujemy w nich wyjątkową zdolność zachwytu, którą  penetruje i replikuje przestrzenie społeczne i indywidualne.
 
Zestaw dziewięciu prac malarskich Iris Jedamski to zupełnie inny rodzaj wrażliwości artystycznej. Jej kompozycje bardzo mocno dotykają istoty cierpienia, rozdarcia, lęku, a nawet walki z otoczeniem i samą sobą. Utrzymane w intrygującej kolorystyce sceny figuralne, pełne skomplikowanych relacji między mężczyzną i kobietą, toczą się w zagadkowych i budzących niepokój przestrzeniach, naładowanych  emocjami. Artystka odważnie, a nawet chwilami bezkompromisowo rozlicza się przed światem ze swoich intymnych przeżyć i doznań. Jest szczera i otwarta. Przyjęta do malowania tego zestawu obrazów technika tempery doskonale koresponduje z malarską wizją, wzmacniając jeszcze bardziej siłę i jakość psychologicznego przekazu. Takie kompozycje, jak Pożar czy Expose dotykają najbardziej delikatnej tkanki wewnętrznych przeżyć, tworząc rodzaj misterium, pozwalającego pozbyć się ciężaru rzeczywistości. Najbardziej niepokoją mnie te prace, w których dominantę barwną tworzą błękity i czernie, jak w kompozycjach Piramida czy Gabinet. Odnajduję w nich zagubienie, chłód, strach przed silniejszym, który zawłaszczył bezprawnie coś, czego nie odda nikomu. On jest tu suwerenem. Każda spośród znajdujących się na wystawie prac Iris Jedamski angażuje nie tylko naszą uwagę, ale też prowokuje do podjęcia własnych wewnętrznych obrachunków, bo z pewnością nie pozostawi nikogo obojętnym.
 
Małgorzata Radziewicz - kurator wystawy

FotoFotoFoto
FotoFotoFoto
FotoFotoFoto

Aktualności

Eksponat miesiąca - Dwie szklanice cylindryczne (XVI/XVII w.)


 

Zapraszamy do Kamieńca

 
Podstrony:  1  2  3 
 

 


48-300 Nysa
ul. Biskupa Jarosława 11

tel. 77 435 50 10, 77 433 20 83
e-mail: info@muzeum.nysa.pl




Witryna wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celach sesyjnych oraz statystycznych.
Więcej informacji w polityce prywatności.

          

 Realizacja: new4mat.com Sp. z o.o.
ADMINISTRACJA